پکیج تزریق کلر

ن.پکیج تزریق کلر یکی از بهترین روش ها برای تصفیه آب های شهری ، صنعتی و در حوضه های مختلف فرایندی مورد استفاده قرار می گیرد. پکیج های تزریق کلر در حوضه های مختلف اعم از استخرهای شنا، صنعت محیط زیست با هدف حذف میکرو ارگانیزم ها و باکتری ها در آب و پساب به دلیل مقرون به صرفه بودن و نصب آسان استفاده می شود.  شرکت ارکان گستر به عنوان یکی از مجرب ترین مجموعه در طراحی و ساخت پکیج های کلر زنی ، هر آنچه لازم است در مورد انواع دستگاه های کلر زنی، مزایا، نحوه کار پکیج  را بدانید، مشاوره، طراحی و ساخت را معرفی و انجام می دهد.

پکیج تزریق کلر چیست؟

یکی از عمده مشکلاتی که پس از تصفیه آب آشامیدنی با روش های مختلف، رشد باکتری ها ، میکروارگانیسم ها و رشد جلبک در بستر آب تصفیه شده می باشد که در نهایت منجر به بیماری های کلیوی و گوارشی می شود. علاوه بر این در محیط های مختلف که تشکیل دهنده بستر اصلی آن آب می باشد ( مانند استخرهای شخصی و عمومی )، محیطی مطلوب و بستری مناسب برای رشد قارچ و جلبک است و تاثیر منفی و مخرب بر روی سلامتی پوست انسان می گذارد. یکی از بهترین راه حل ها برای مقابله با مشکلات مذکور و جلو گیری رشد آن استفاده از پکیج های تزریق مواد شیمیای که تاثیر بسیار زیادی برای ضد عفونی کردن آب دارد.

پکیج تزریق کلر شامل یک عدد پمپ تزریق ( Dosing pump )، تانک پلی اتیلنی ( ابعاد بسته به حجم کلر زنی محاسبه می شود )، شفت استیل هم زن ( با روکش پلی اتیلنی پوشش داده می شود )، لوله کشی، شاسی و تابلو برق می باشد. که کل خروجی آب در حضور پکیج تزریق کلر، ضد عفونی و عاری از هر نوع باکتری خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تجهیزات پکیج کلر زنی با توجه به نوع و روش ضدعفونی آب متفاوت است. و موارد ذکر شده برای پکیج تزریق کلر مایع می باشد.

پکیج تزریق کلر
پکیج تزریق کلر

انواع پکیج تزریق کلر

در حالت کلی پکیج تزریق به دو دسته کلر مایع ( Liquid Gas )  و کلر گازی ( Chlorine Gas ) تقسیم شده و کارکرد هر کدام متفاوت می باشد. البته لازم به ذکر است به دلیل اقتصادی ، استفاده آسان و ایمن از پکیج تزریق کلر مایع استفاده میگردد. و شرکت ارکان گستر بسته به شرایط تقاضا کننده محترم قادر به طراحی ساخت و تامین هر یک از موارد می باشد.

پکیج تزریق کلر مایع یکی از عمده ترین آپشن های مورد استفاده استخر ها برای ضدعفونی می باشد و بر پایه فشار مورد نیاز پمپ تزریق ( bar) و دبی (m3/h)  ( بسته به مقیاس و ظرفیت  پروژه توسط طراحان مجرب آرکا محاسبه می شود) ساخته و تامین کی گردد. پمپ تزریق مورد استفاده در برابر خورندگی مواد شیمیایی مقاوم و عمدتا با پیکر بندی پی وی سی انتخاب می شود.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

پکیج تزریق کلر مایع

محفظه مکش، شیر تزریق و مخزن از دیگر تجهیزات این گروه از پکیج های تزریق کلر مایع هستند که هر کدام وظایف خاصی جهت عملکرد با راندمان مطلوب دارند.

پکیج تزریق کلر گازی

پکیج کلر زنی گاز نمونه دیگری از دستگاه کلر زنی می باشد که استفاده از آن به دلیل سمی بودن گاز کلر نیاز به تخصص و  در نظر گرفتن  ایمنی بالا دارد، در طراحی و تولید کلر گازی از تجهیزات مانند دستگاه تزریق دیواری اتوماتیک، دستگاه اکتور، بوستر پمپ، آنالایزر، پمپ نمونه برداری، تابلو فرمان و سیلندر گاز استفاده می شود. عمده استفاده از پکیج تزریق کلر گازی در پتروشیمی ها، پالایشگاه ها ، کارخانجات مواد شوینده و … می باشد.

بیشتر بخوانید: بلوئر هوا

پکیج تزریق کلر چگونه کار می کند؟

دستگاه کلر زنی مایع از همان نوع که قبلا ذکر شد شامل مخزن، پمپ، محفظه مکش و شیر تزریق می باشد. با توجه به PH و میزان باکتری و آلودگی آب، ابتدا مقدار کلر مورد نیاز اندازه گیری شده و وارد آب می شود. برای اینکه کلر برای از بین بردن آلاینده ها موثر باشد، حداقل 25 دقیقه طول می کشد تا آب با کلر تماس پیدا کند. ورود کلر به آب باعث واکنش های شیمیایی و در نهایت تشکیل اسید هیدروکلریک و هیپوکلریت می شود.

بیشتر بخوانید: بلوئر ساید چنل

قلیایی بودن محیط آب، اسید کلریدریک را خنثی می کند و در نهایت اسید هیپوکلریک را به یون هیدروژن و هیپوکلریت تبدیل می کند. نکته بسیار مهم در تمامی محیط هایی که سعی می شود. با کلر زنی ضدعفونی شوند، آزمایش میزان کلر باقی مانده در آب پس از انجام فرآیند کلرزنی توسط کیت های مخصوص می باشد. کلر بیش از حد باقی مانده در آب برای محیط هایی مانند استخرهای پرورش ماهی به مضر می باشد. و بر روی سلامتی تاثیرات منفی به جای میگذارد.

نکات مهم در استفاده از پکیج تزریق کلر

اثربخشی روش های کلرزنی علاوه بر کیفیت دستگاه، تا حد زیادی به شرایط محیطی استفاده از این روش تصفیه آب بستگی دارد. بنابراین قبل از استفاده از کلر ساز مایع و گاز باید به چند نکته مهم توجه کرد که عبارتند از:

  • جامدات معلق در آب را قبل از کلرزنی به روش های مختلف حذف کنید. وجود این مواد به شدت بر کارایی و عملکرد کلر در فرآیند ضد عفونی تاثیر می گذارد.
  • دمای آب را کمی افزایش دهید. زیرا کلر شرایط مناسبی برای واکنش های شیمیایی در محیط های سرد ندارد در غیر این صورت باید زمان تماس آب با کلر را افزایش داد.
  • هنگام کلرزنی آب آشامیدنی از کلر های مخصوص برای جلوگیری از مسمومیت استفاده شود.
  • برای افزایش عمر و کارایی دستگاه از هرگونه ضربه به آن جلوگیری کنید.
پکیج تزریق کلر
مزایا پکیج تزریق کلر

مزایای استفاده از پکیج تزریق

روش های تصفیه فاضلاب و آب بسیار متنوع است و تجهیزات مختلفی برای هر کدام طراحی و تولید می شود. اما تزریق کلر به دلایل مختلف کاربردهای زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب، نگهداری و تعمیر ارزان تر نسبت به سایر روش های تصفیه
  • عملکرد مناسب در حذف BOD از آب و فاضلاب
  • عملکرد بالا در غلظت های پایین
  • زمان طولانی حذف باکتری پس از فرآیند ضد عفونی به دلیل باقی ماندن کلر در آب
  • رنگ، بو و طعم آب را بهبود می بخشد