تکیه گاه و صفحه نگهدارنده پکینگ

وظیفه صفحه تکیه گاه، تحمل وزن پکینگ ها و درعین حال عبور آزادانه گاز و مایع می باشد. یک تکیه گاه با طرح ضعیف باعث افت فشار زیاد خواهد شد و می تواند باعث استغراق موضعی شود. از طرف دیگر این تکیه گاه باید توزیع یکنواخت جریان گاز حامل آلاینده از داخل بستر را فراهم نماید. این تکیه گاه ها صفحات مشبکی هستند که در ابتدای ورود جریان هوا به داخل بستر پکینگ، کل جریان را به طور یکنواخت بداخل اسکرابر هدایت می نماید.

توری تکیه گاه (Support Grids)

به صورت معمول صفحات توری تکیه گاه (Support Grids) به منظور تحمل وزن تجمعی پکینگ های کنترل آلاینده کاربرد دارند ولی اغلب مانعی جهت عبور سیال هستند. در طراحی و ساخت ساپورت های شرکت ارکان گستر حداقل مقاومت در مقابل جریان گاز در نظر گرفته شده است. مشخصاتی که در طراحی، تأمین مواد اولیه و ساخت توری های تکیه گاه تاثیر می گذارند: قطر ستون، نوع پکینگ، تجمع مایع و میزان خورندگی سیستم است.

تکیه گاه پکینگ
تصویر تکیه گاه پکینگ از جنس پلی پروپیلن تامین شده برای یکی از پروژه های جاری
تکیه گاه پکینگ
تصویر تکیه گاه پکینگ از جنس استیل تامین شده برای یکی از پروژه های جاری

صفحه نگهدارنده پکینگ ها

در دبی زیاد جریان گازی یا در مواردی که به دلیل عملکرد نامناسب، موج زدن اتفاق افتد، لایه های بالای بستر پکینگ می توانند متحرک شوند. تحت چنین شرایطی، پکینگ های سرامیکی شکسته شده و قطعات آنها به سمت پایین اسکرابر افتاده و باعث انسداد منافذ بستر می شوند و یا پکینگ های پلاستیک به سمت بیرون اسکرابر پرتاب می شوند. صفحه های نگهدارنده برای سنگینی کردن بر لایه های فوقانی بستر و جلوگیری از متحرک شدن پکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. صفحات نگهدارنده پکینگ ها برای رند.م پکینگ های پلاستی و فلزی توصیه می شوند.

متریال متداول در ساخت تکیه گاه و صفحات نگهدارنده پکینگ :

  • فلز(Metal) : استیل 304(AISI 304L)، استیل 316((AISI 316L
  • پلاستیک(Plastic) : پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن (PE)، فایبرگلاس(GRP)
  • در سایر مواد مطابق با تقاضای مشتری به صورت سفارشی طراحی و ساخته میشود.