حذف بو به وسیله اسکرابر گازی (مرطوب)

یکی از روش های حذف بو به وسیله اسکرابر گازی یا همان مرطوب می باشد. اسکرابر گازی هم به صورت حذف فیزیکی و هم شیمیایی باعث کنترل بوهای نامطبوع خروجی از صنایع مختلف لبنی، غذایی و همچنین تصفیه خانه های فاضلاب می شود. فرایند جذب یک و یا چند ترکیب موجود در مخلوط گاز حاوی مولد بو در مایع اسکراب می تواند فیزیکی و شیمیایی باشند. جذب فیزیکی زمانی اتفاق می افتد که ترکیبات موجود در گاز به صورت محلول در حلال درآیند و لذا جذب شیمیایی با واکنش بین ترکیبات موجود در گاز و حلال اتفاق خواهد افتاد.

حلال انتخابی در فرآیند جذب فیزیکی باید دارای قابلیت انحلال بالا ، فشار بخار پایین، ویسکوزیته پایین و نسبتا ارزان باشد. در بسیاری از موارد آب به عنوان متداول ترین حلال در سیستم های جذب گازی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی  در فرایند جذب شیمیایی نیز معمولا محلول NaOH یاNaClO  برای جذب بخارات بو استفاده می شود. نرخ انتقال جرم بین مایع و گاز حاوی ترکیبات مولد بو به سطح تماس و زمان تماس دو فاز بستگی دارد، فاکتورهای دیگری نظیر حلالیت و درجه واکنش پذیری ترکیبات گاز در حلال ، باعث افزایش بازدهی جذب می شود.

حذف بو به وسیله اسکرابرگازی (مرطوب)
حذف بو به وسیله اسکرابرگازی (مرطوب) / تجهیز یک تصفیه خانه صنعتی به دو اسکرابر با بدنه فولادی جهت حذف بو

نحوه حذف بو در اسکرابر مرطوب

در اسکرابر مرطوب با عبور دادن جریان گازی مولد بو از درون یک بستر پکینگ و در تماس با یک مایع اسکراب که عمدتا آب و یا محلول هیدروکسید سدیم است، حذف و کنترل بو اتفاق می افتد. یکی از مزیت های استفاده از اسکرابر مرطوب برای حذف بو انعطاف پذیری بالای آن است که با استفاده از مواد شیمیایی  استفاده شده در محلول مایع اسکراب و ایجاد واکنش های شیمیایی باعث حذف هر نوع ترکیب مولد بو خواهد شد .

شایع ترین آلاینده مولد بو سولفید هیدروژن است. این ترکیب آلاینده بو را میتوان با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم به عنوان مایع اسکراب در سیستم اسکرابر مرطوب حذف نمود. ترکیبات آلی فرار مانند فنول ها ، فرمالدهید، کربکسیلیک اسید و الکل ها از دیگر عوامل تولید بو هستند که با تغییر در نوع ترکیب محلول مایع اسکراب و واکنشی که مابین آن ترکیب و عنصر آلاینده بو اتفاق می افتد از جریان گازی حذف می شوند و باعث کنترل بو و یا می توان گفت تصفیه بو می شود. استفاده اصلی از تکنولوژی اسکرابر مرطوب برای حذف مواد شیمیایی غیرارگانیک مانند سولفید هیدروژن( ماده ی تولید کننده ی بو در تصفیه خانه های فاضلاب ) و آمونیاک ( ماده ی آلاینده در سایت های تفکیک و تصفیه ی زباله ) است. از اسکرابر مرطوب به ویژه در تصفیه گازهای با غلظت بالای آلاینده بو و حجم بالای گاز مولد بو استفاده می شود.

حذف بو به وسیله اسکرابرگازی (مرطوب)
تصویر نصب یک اسکرابر با بدنه پلی اتیلن در یکی از پروژه های صنعتی

شرکت ارکان گستر پیشرو در طراحی، مهندسی و ساخت پلنت های اسکرابر مرطوب به منظور حذف بو نیز میباشد ، این شرکت  با کادری مجرب به صورت پیوسته در حال بررسی آلایندگی های صنعتی برای یافتن راه حل مناسب و بهینه جهت فیلتراسیون و کنترل گازهای آلاینده میباشد.

کاربرد اسکرابر گازی برای حذف بو

سیستم های اسکرابر گازی شرکت ارکان گستر در طیف گسترده و در صنایع مختلف طراحی و ساخته می شود. این صنایع عبارتند از:

  • صنایع چوب ، رستورانهای بزرگ
  • تصفیه خانه های تصفیه فاضلاب صنعتی
  • صنایع نفت،گاز و پتروشیمی
  • کارخانه های صنایع غذایی و یا صنایع لبنی
  • کارخانه های مواد شیمیایی و صنایع رنگ