بلوئر ضد انفجار صنعتی

بلوئر ضد انفجار صنعتی  از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و با پیشرفت علم و تکنولوژی‌، روزبه‌روز در حال توسعه هستند. بلوئرها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون قدرت، سرعت، ظرفیت، نوع موتور محرک، تعداد مراحل و … دسته‌بندی شده و هر کدام از آنها می‌توانند تحت شرایط خاصی کار کنند. بلوئرهای ضد انفجار نوعی از بلوئرها هستند که برای محیط‌های بسته و مخاطره آمیز ساخته شده‌اند و وظایف مخصوص به خود را دارند.

بلوئر ضد انفجار چیست؟

همان‌طور که بیان شد ممکن است در یک محیط خاص خطرات مختلفی مانند احتمال انفجار مواد محترقه، اشتعال مواد، احتراق گازهای مختلف و … وجود داشته باشد و امنیت لازم برای کارکردن بلوئرها در آن محل وجود نداشته باشد، در این حالت باید از بلوئرهای ضد انفجار استفاده کرد. این نوع از بلوئرهای هوا که با نام بلوئرهای Ex و یا  بلوئر های   ATEX(Anti-explosion Blower)  شناخته می‌شوند می‌توانند در محیط‌های خطرناک عملکرد بسیار خوبی داشته باشند  ودر بسیاری از پروژه ها قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

این نوع از بلوئر هوا(دمنده صنعتی/ مکنده صنعتی) معمولاً مخصوص محیط‌های بسته هستند و از حساسیت و امنیت بالایی برخوردارند که این امر باعث شده است در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشند. در حقیقت در هر محیطی که امکان اشتعال مواد مختلف و انفجار وجود داشته باشد نباید از بلوئرهای معمولی استفاده کرد و حتماً باید از بلوئرهای ضد انفجار استفاده کرد تا امنیت کامل محیط تأمین گردد.

تصویر بلوئر ضد انفجار
تصویر بلوئر ضد انفجار

مشخصات اصلی بلوئرهای ضد انفجار

در واقع همه ی بلوئرهای صنعتی بر اساس نوع طراحی، نوع موتور، قدرت و … می‌توانند از مشخصات و ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشند اما در بلوئرهای صنعتی معمولی ممکن است انفجارهای احتمالی به داخل موتور راه پیدا کند درحالیکه بلوئرهای ضد انفجار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این احتمال به کمترین میزان خود رسیده یا عملا صفر است. آب‌بندی این نوع از بلوئرهای هوا (دمنده صنعتی/ مکنده صنعتی) به‌گونه‌ای انجام شده که از ورود انواع گازهای قابل اشتعال به داخل الکتروپمپ و حتی هوزینگ بلوئر جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: بلوئر ساید چنل

این نوع از بلوئرها همچنین از مواد اولیه بسیار باکیفیت و مقاوم ساخته می شوند تا بتوانند در شرایط سخت در برابر عوامل محیطی مختلف مقاوم باشند. همچنین بلوئرهای ضد انفجار در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و درنتیجه مشکلاتی مانند نشتی بخش‌های مختلف را به همراه ندارد.

بلوئرهای ضد انفجار از نظر فاکتورهایی نظیر قدرت، سرعت، توان، فشار و … مانند بلوئرهای صنعتی معمولی تنوع بالایی داشته و می‌توان از آنها در صنایع مختلف با توجه به نوع و حساسیت ها و حجم مورد نیاز پروژه های مختلف استفاده کرد. یکی از مشخصات و ویژگی‌های بسیار مهم بلوئرهای ضد انفجار این است که در صورت افزایش احتمال احتراق و جرقه در عملیات اجرایی یک پروژه، از احتمال وقوع خطر آتش‌سوزی در محیط جلوگیری می کند.

مهم‌ترین کاربردهای بلوئرهای ضد انفجار

بلوئرهای ضد انفجار می‌توانند تمامی کاربردهایی که انواع بلوئرهای معمولی دارند را داشته باشند و در بسیاری از صنایع استفاده شوند. در اصل این بلوئرها می‌توانند بهترین گزینه ممکن برای انتقال گازها و جابجایی هوا باشند چرا که از امنیت بالایی برخوردار هستند. به صورت کلی مهم‌ترین کاربردهای بلوئرهای ضد انفجار به شرح زیر است:

  • بلوئرهای ضد انفجار در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها کاربرد وسیعی دارند.
  • بلوئرهای ضد انفجار به عنوان سیستم های هوادهی در پروژه های تصفیه فاضلاب استفاده می شوند.
  • از بلوئرهای ضد انفجار در صنایعی همچون رنگ‌سازی، تولید الکل و مواد شیمیایی ، صنایع نظامی و هسته‌ای، خودروسازی و … استفاده های گسترده ای می شود.

بیشتر بخوانید: پکیج تزریق مواد شیمیایی

جمع‌بندی

در شرایطی که راه اندازی یک سیستم با حساسیت بالایی روبه رو است و جزو مناطق خطرناک Hazardous Area   محسوب می شود استفاده از بلوئرهای معمولی امکان پذیر نیست و لازم است که از تجهیزات ویژه و مختص به مناطق خطرناک استفاده شود. در بلوئرهای ضد انفجار از الکتروموتور های ضد انفجار مناسب زون(Zone) و سطح خطرناکی محیط استفاده می شود. همچنین در صورت انتقال گاز های خاص و قابل اشتعال و خطرزا به قسمت هوزینگ و موتور بلوئر، بلوئرهای صنعتی ضد انفجار به صورت سفارشی قابل طراحی و ساخت هستند.

شرکت ارکان گستر به عنوان  نماینده شرکت Goorui، تامین کننده بلوئر هوا(دمنده هوا/ مکنده هوا) اعم از ضد انفجار و فشار بالا می باشد که کاملا مطابق با سفارش و درخواست مشتری و همچنین شرایط محیطی محل کار این سیستم ها طراحی و ساخته می شوند.

برخی از مشخصات بلوئرهای ضد انفجار(Explosion Proof Blower) شرکت ارکان گستر به شرح ذیل است:

  • Exd IIBT4 explosion proof
  • Inner Anti-corrosion treatment
  • anti-corrosive oil seal
  • stainlessness rotor spindle
  • Insulation class:F ,Protection class:IP55