بلوئرهوا فشار بالا

بلوئر هوا فشار بالا

بلوئر هوا سیستمی است که با عبور هوا یا گاز از میان پروانه های مجهزی که در آن طراحی شده است، سرعت سیال را افزایش میدهد که با نام های دمنده هوا/ مکنده هوا نیز شناخته می شوند. عمده استفاده بلوئر هوا فشار بالا در صنایعی همچون تصفیه آب و فاضلاب  است اما در بسیار دیگری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع بلوئر هوا، بلوئرهای فشار بالا ( Ultra-High Pressure Blower) هستند که شامل بلوئرهوا تک مرحله ای، دو مرحله ای و سه مرحله ای می باشند.

شرکت ارکان گستر نماینده شرکت Goorui، تامین کننده بلوئر هوا(دمنده هوا/ مکنده هوا) فشار بالا برای صنایع مختلف و کاربری های متفاوت می باشد. بلوئرهای فشار بالا( Ultra-High Pressure Blower)  شرکت ارکان گستر مطابق با سفارش و درخواست مشتری و متناسب با نوع پروژه مربوطه طراحی و ساخته می شوند.

بلوئرهوا فشار بالا
تصویر بلوئر هوا فشار بالا دو مرحله ای

بلوئر هوا فشار بالا چیست؟

بلوئر هوا (دمنده هوا) به دو دسته مهم بلوئر هوا روتس و بلوئرهوا ساید چنل تقسیم می شوند بلوئرهای روتس دستگاه هایی با عملکرد دوگانه هستند و هم قابلیت دمندگی و هم مکندگی دارند در نتیجه در صنایع مختلف می توانند کاربرد گسترده ای داشته باشند.. بلوئر هوا روتس دستگاهی دو محوره است که با چرخش روتورها مکندگی هوا را با فشار زیاد انجام می دهند. حجم هوادهی در بلوئر هوا(دمنده هوا/ مکنده هوا) تا چندین مترمکعب است.  عملکرد بلوئر هوا ساید چنل ها مشابه با روتس است با این تفاوت که عملکرد هوادهی این مدل بلوئر هوا(دمنده هوا) تک محوره بوده به همین دلیل در صنایع کم عمق و فشار مورد استفاده خواهند بود. بلوئر ساید چنل به صورت تک و چند مرحله ای وجود دارند و شامل بلوئرهای فشار بالا ( Ultra-High Pressure Blower)  می باشند.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

عملکرد بلوئر هوا(دمنده هوا) فشار بالا بدین گونه است که برای انتقال سیال، ایجاد توربولانس و جریان گردابی توسط چرخش پروانه انجام می شود. توانایی ایجاد فشار مکندگی در بلوئرهوا فشار بالا از 50 الی 500 میلی بار می باشد. بلوئر هوا ساید چنل عنوان پمپ خلا نیز شناخته شده زیرا قادرند فشار بالاتری را نسبت به فن های صنعتی ایجاد کنند درحالیکه فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژی جریان هوای کمتری را تولید می کنند. کارکرد بلوئر هوا( دمنده هوا) فشار بالا به شکل یک مرحله ای، دو و سه مرحله ای است و بر همین اساس نیز به شکل تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می شوند. عملکرد بلوئرهوا(دمنده هوا) فشار بالا به گونه ای است که هوا از طریق پروانه ای چرخشی که سرعت بالایی دارد جذب ، با نیروی گریز از مرکز فشرده شده و در نهایت سیال از قسمت پشت بلوئر جریان یافته و بار دیگر بین دو تیغه ی دیگر فشرده می شود.

مشخصات اصلی بلوئرهوا فشار بالا

در واقع کلیه بلوئرهای هوا(دمنده هوا) بر اساس نوع طراحی، موتور، قدرت و … از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند اما بلوئرهوا(دمنده هوا) فشار بالا سه مرحله ای در مواردی که به حجم هوا دمندگی در فشار بالا مورد نیاز است، کاربردی می باشد.

بیشتر بخوانید: پکیج تزریق مواد شیمیایی

نحوه کار و عملکرد بلوئرهوا فشار بالا چگونه است؟

1-  هوا به وسیله یک پروانه سریع چرخشی مکیده می شود.

2-  به هوای درون این دمنده ساید چنل فشار وارد شده و به واسطه نیروی گریز از مرکز این هوا فشرده می شود.

3- هوا به قسمت درونی پمپ خلا جریان می یابد و دوباره فشرده می شود که این فشرده سازی باعث می شود پمپ فشار قابل توجهی تولید کند.

4- بلوئرهوا( دمنده هوا) فشار بالا با چرخاندن سریع پروانه با تیغه های زیاد از طریق یک پمپ نزدیک، هوا را منتقل کرده بنابراین این دستگاه از این طریق می تواند اختلاف فشار زیادی بین ورودی و خروجی ایجاد کند.

5- با افزایش و بالارفتن فشار درونی، فشار روی موتور نیز افزایش می یابد.

بلوئرهوا فشار بالا همچنین از مواد اولیه بسیار باکیفیت و مقاوم ساخته شده و می توانند در شرایط سخت در برابر هرگونه عوامل محیطی مقاوم باشند. همچنین این بلوئرها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و درنتیجه مشکلاتی مانند نشتی بخش‌های مختلف را به دنبال نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: بلوئر ساید چنل

کاربردهای بلوئر هوا فشار بالا

بلوئرهوا فشار بالا در اصل می‌توانند بهترین گزینه ممکن برای انتقال گازها و جابجایی هوا با فشار بالا باشند. مهم‌ترین کاربردهای بلوئرهای فشار بالا :

  • بلوئرهای فشار بالا(دمنده هوا) در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها کاربرد گسترده ای دارند.
  • بلوئرهوا فشار بالا به عنوان سیستم های هوادهی در پروژه های تصفیه فاضلاب استفاده می گردند.
تصویر بلوئر هوا فشار بالا سه مرحله ای
تصویر بلوئر هوا فشار بالا سه مرحله ای