منشاء بو در جریان های گازی و حذف بو با اسکرابر های گازی

منشاء بو در جریان های گازی کجا می باشد؟

بوهای زیادی میتواند از جریان های گازی منتشر شود که آنها را به عنوان بوهایی شبیه بوی تخم مرغ فاسد، سیر، آمونیاک و… توصیف کرد. و در نتیجه حذف بو و استفاده از سیستم حذف بو واحدهای صنعتی اهمیت زیادی پیدا می کند.

بوهای منتشر شده در جریان های گازی و تصفیه خانه های صنعتی می تواند بر اثر استفاده از مواد شیمیایی مانند :

  • هیدروژن سولفید ( H2S )
  • سولفوریک دی اکساید ( SO2 )
  • ایندول ها
  • اسکاتولزها
  • آمین ها

با توجه به مواد شیمیایی مختلف که منبع احتمالی بو هستند، روش‌ های مختلفی برای کنترل بو و  حذف بو نامطبوع اغلب مورد نیاز است و برای حذف کامل بو توصیه می‌ شود.

هر مکان یا فرآیندی که در آن جریان گازی حاوی ذرات و یا بخارات مواد مذکور باشد ، که توسط اسکرابر گازی قابل تصفیه می با‌شد، پتانسیل ایجاد و انتشار بوهای مزاحم را در محیط اطراف دارد.

فن آوری های فاز بخار

فن‌آوری‌های فاز بخار، منابع نقطه‌ای مشکلات بو (چاه‌های مرطوب، جریانات گازی و غیره) را تهویه می‌کنند. برای تصفیه هوا، سیستم تهویه به گونه ای طراحی شده است که فشار منفی را در هر زمان بر روی منطقه حفظ کند. این امر از “نشت” هوای بدبو از دریچه ها، راهروها، دریچه های دسترسی یا سایر مناطق جلوگیری می کند. تخلیه از سیستم تهویه تنها راه خروج هوای بدبو و انتقال آن به اسکرابر است.

 سیستم های فاز بخار در جلوگیری از انتشار فرار از منابع تهویه شده و جلوگیری از مشکلات بو مرتبط با آن منابع بسیار موثر هستند.

اسکرابر های گازی مرطوب ( WET GAS SCRUBBER )

اسکرابر های هوای مرطوب انعطاف پذیرترین و قابل اعتمادترین فناوری برای کنترل بوی فاضلاب فاز بخار و گاز است. این فناوری را می توان تقریباً برای درمان هر گونه آلاینده محلول در آب یا جریانات گازی استفاده کرد. علاوه بر سولفید هیدروژن و بوهای “ارگانیک”، اسکرابر مرطوب برای حذف آمونیاک بسیار موثر است. در یک اسکرابر هوای مرطوب، آلاینده های بو از فاز بخار به یک محلول شیمیایی آبی حل می شوند. مکانیسم حذف کاملاً شیمیایی است و مانند فرآیندهای بیولوژیکی در معرض اختلال نیست.

تعادل شیمیایی در سیستم به طور خودکار و به طور مداوم حتی در شرایط بارگذاری متغیر حفظ می شود و شانس انتشار بو را به حداقل می رساند. استفاده از اسکرابر گازی چند مرحله ای امکان استفاده از یک محلول شیمیایی متفاوت را در هر یک از مراحل برای استفاده موثر از مواد شیمیایی و هدف قرار دادن طیف گسترده ای از آلاینده ها برای درمان فراهم می کند.

سیستم حذف بو واحدهای صنعتی
سیستم حذف بو واحدهای صنعتی

مزیت اسکرابر گازی مرطوب

یکی از مزیت های عمده سیستم های اسکرابر گازی مرطوب قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری است که با استفاده از مواد شیمیایی و واکنش های شیمیایی ارائه می شود. چالش اصلی در طراحی و بهره برداری از اسکرابرهای هوای مرطوب، به حداقل رساندن استفاده از مواد شیمیایی و هزینه با حفظ عملیات کامل، انعطاف پذیر و قابل اعتماد است. یکی از طرح هایی که برای کاهش استفاده از مواد شیمیایی می با شد، سیستم اسکرابر گازی چند مرحله ای است.

همانطور که در بالا ذکر شد، در کاربردهای جریان گازی خام، شایع‌ترین آلاینده سولفید هیدروژن است، اما سایر ترکیبات آلی معطر نیز معمولاً وجود دارند. همچنین سولفید هیدروژن را می توان با محلول هیدروکسید سدیم  توسط سیستم اسکرابر گازی حل کرد. با این حال، سایر ترکیبات ایجاد کننده بو به بهترین وجه توسط هیپوکلریت سدیم در اسکرابر گازی حذف می شوند.

سیستم اسکرابر تک مرحله ای

در سیستم اسکرابر تک مرحله ای از هیدروکسید سدیم و هیپوکلریت سدیم در یک محلول شیمیایی در حال گردش به عنوان مایع اسکراب استفاده می شود. از آنجایی که هیپوکلریت سدیم یک اکسید کننده قوی است، به راحتی توسط هیدروکسید سدیم حل می شود واکنش نشان می دهد. بنابراین، در یک سیستم تک مرحله ای هیپوکلریت سدیم باید به مقدار کافی اضافه شود تا سولفید هیدروژن اکسید شود و باقیمانده محلول برای تصفیه سایر ترکیبات بو استفاده شود.

در یک سیستم چند مرحله ای، هیدروکسید سدیم به تنهایی در مرحله اول برای حل کردن سولفید هیدروژن استفاده می شود. هیپوکلریت سدیم فقط به آخرین مرحله اضافه می شود. با حذف هیپوکلریت سدیم از فرآیند حذف سولفید توسط اسکرابر گازی، میزان مصرف این ماده شیمیایی تا حد زیادی کاهش می یابد.

بیو فلتراسیون

فناوری بیوفیلتراسیون را می توان برای تصفیه انواع آلاینده های زیست تخریب پذیر و محلول در آب استفاده کرد. در یک بیوفیلتر، آلاینده های بو از فاز بخار توسط اسکرابر گازی  به یک فاز آبی روی سطح یک محیط آلی مانند کمپوست، مالچ یا ذغال سنگ نارس حل می شوند. سپس ترکیبات توسط جمعیت باکتریولوژیکی در این محیط تجزیه می شوند. بیوفیلترها در از بین بردن ترکیبات بو مبتنی بر گوگرد مانند سولفید هیدروژن، سولفیدهای آلی و مرکاپتان ها بسیار موثر هستند. بیوفیلترها معمولاً در حذف ترکیبات مبتنی بر نیتروژن مانند آمونیاک و آمین ها مؤثر نیستند.

دو چالش عمده در سیستم های بیوفیلتراسیون پایداری محیط و کنترل فرآیند بیوفیلتراسیون است. رسانه های مورد استفاده در بیوفیلترها می توانند مستعد تجزیه شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بستر ته نشین می شود و فشرده می شود و افت سر از طریق فیلتر افزایش می یابد. این باعث کاهش جریان هوا و انتشار بوی فرار معمولاً از منبع هوا می شود. کنترل فرآیند بیوفیلتراسیون نیز یک نگرانی مهم است. جمعیت بیولوژیکی درون فیلتر، مانند هر موجود زنده ای، در معرض ناراحتی است. اگر رسانه ها در شرایط محیطی در معرض نوسانات گسترده قرار گیرند، ممکن است جمعیت باکتری ها ناراحت شود و بوهای نامطلوب ایجاد شود.

نحوه عملکرد بیو فلتراسیون

مدیا های مهندسی شده دارای ترکیب خاصی از مواد آلی هستند که برای اطمینان از عملکرد ثابت و تکرارپذیر دنبال می شود. کنترل فرآیند از طریق طراحی فیلتر انجام می شود. اکثر سیستم های مهندسی شده از یک طرح محصور برای محافظت از محیط در برابر نوسانات دما و رطوبت استفاده می کنند. در بسیاری از موارد، طرح محصور شده نیز مدولار است. رسانه ها در ماژول هایی قرار دارند که در یک آرایه مرتب شده اند تا یک سیستم بیوفیلتراسیون کامل را ارائه دهند. این طراحی ماژولار ساخت سریع و آسان سیستم و جایگزینی بسیار آسان رسانه را فراهم می کند.

شرکت ارکان گستر پیشرو در طراحی، مهندسی و ساخت پلنت های فیلتراسیون می باشد که با کادری مجرب به صورت پیوسته در حال بررسی آلایندگی های صنعتی برای پیدا کردن راه حل مناسب و بهینه جهت فیلتراسیون گازهای آلاینده تولید شده در صنعت می باشد.

با توجه به گستردگی آلایندگی های زیست محیطی این مقاله صرفا برای بررسی ترکیبات دارای بو نامطبوع و چگونگی حذف آن نگارش و مکتوب شده است.

نحوه کاهش و حذف بو با اسکرابر گازی

آلایندگی های دارای بوی نامطبوع مانند بخارات حاصل از پخت اوره، آمونیاک، تولید اسید فریک و اسید سولفوریک، ترکیبات آلی فرار (voc) قابلیت انتشار بالایی داشته و با تجهیز کردن اسکرابر گازی به تجهیزات حذف بو می توان آنها را کاهش یا خنثی کرد.

اسکرابرهای گازی با توجه به تنوع گوناگون عملکرد میتوان جهت خنثی سازی بو (Oudor) از آن استفاده نمود با تجهیز اسکرابر گازی به بستر کربن اکتیو و مایع اسکراب مناسب خنثی کردن انتشارات آلاینده ، عناصر دارای بو نامطبوع وارد واکنش شده و عملیات فیلتراسیون انجام میشود.

اسکرابر های گازی تنوع زیادی داشته و با بررسی عنصر آلاینده می توان اسکرابر گازی متناسب برای حذف ریز ذرات آلاینده را طراحی و تولید کرد . شاخص مهم بررسی گاز آلاینده سایز ریز ذرات )  Particle Size) ، غلظت آلاینده نیز می باشد و با بررسی این دو فاکتور می توان اسکرابر گاز یا اسکرابر ریز ذرات را طراحی نمود و به اجرا رساند.

سیستم حذف بو واحدهای صنعتی
سیستم حذف بو واحدهای صنعتی

جذب انتشارات آلی

اسکرابرهای گازی زیستی ارکان گستر را می توان در غلظت آلاینده های هوا بیش از 100 میلی گرم بر متر مکعب – بسته به حلالیت آب آلاینده ها استفاده کرد.

شرکت ارکان گستر تجربه در مورد اسکراب آلاینده های زیر را به کمک اسکرابر دارا می باشد :

  • ریز ذرات فنول ها
  • ترکیبات ریز ذرات سولفور
  • اسیدهای کربکسیلیک
  • آلدهیدها
  • الکل ها

سیستم های اسکرابر های گازی ما توسط مشتریان ما از طیف گسترده ای از صنایع از جمله:

  • تصفیه خانه های فاضلاب
  • صنایع غذایی و خوراک
  • صنایع ریخته گری
  • صنایع رنگرزی