تفاوت بلوئر روتس و ساید چنل چیست ؟

پیکربندی بلوئر روتس و ساید چنل

دمنده های روتس و ساید چنل  به طور گسترده در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شوند. هر دو نوع شبیه به هم به نظر می رسند، اما تفاوت بلوئر روتس و ساید چنل در موارد مشخصی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

دمنده های روتس یا دمنده هوا در حالی که جریان بالایی از هوا را ارائه می دهند، فشار کم را حفظ می کنند. آنها زمانی ایده آل هستند که حجم زیادی از هوا بدون فشار بالا مورد نیاز است. برای حفظ این سطوح جریان هوا، دمنده های روتس در حداکثر خود کار می کنند. آنها به طور کلی به عنوان ماشین های مستقل ساخته می شوند که با لوازم جانبی سفارشی نمی شوند.

با توجه به نحوه طراحی آنها، دمنده های ساید چنل می توانند طیف وسیعی از نرخ جریان و سطوح فشار را پوشش دهند. این نوع دمنده ها می توانند برای اکثر کاربردهایی که از دمنده های گریز از مرکزیا روتس استفاده می شود به طور موثر و کارآمد عمل کنند. علاوه بر این، این دمنده ها معمولا دارای لوازم جانبی برای افزایش کاهش نویز یا بهبود فیلتر هستند.

تفاوت بلوئر روتس و ساید چنل

تصویر دمنده روتس (Roots)

بر خلاف دمنده های روتس ، دمنده های ساید چنل به گونه ای طراحی شده اند که به شیوه ای متفاوت کار کنند. آنها یک پروانه دارند که در یک  محفظه می چرخد که هم کانال داخل و هم کانال بیرونی دارد. نام جایگزین برای این نوع دستگاه دمنده کانال جانبی است.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

لحظه ای که پروانه از  ورودی عبور می کند، هوا به داخل کشیده می شود و بین تیغه های پروانه آن محبوس می شود. همانطور که به چرخش ادامه می دهد، هوا از طریق هر دو کانال به داخل و خارج رانده می شود. این کار تا زمانی ادامه می یابد که پروانه چرخش را متوقف کند. در نتیجه، دمنده های  ساید چنل می توانند به عنوان دمنده فشار یا خلاء عمل کنند.

تصویر دمنده ساید چنل

تصویر دمنده ساید چنل

پیکربندی دمنده های روتس و دمنده های ساید چنل

تفاوت های متمایز به وضوح در پیکربندی این دو دمنده در تصویر مقایسه ای دیده می شود. دمنده های روتس طوری پیکربندی شده اند که ورودی و خروجی عمود باشند. ورودی هوا را به مرکز پروانه وارد می کند در حالی که خروجی مماس با چرخش پروانه می ماند. از طرف دیگر، دمنده های ساید چنل دارای ورودی و خروجی های موازی هستند که عمود بر چرخش پروانه قرار گرفته اند.

پیکربندی بلوئر روتس و ساید چنل

تصویر از پیکربندی بلوئر روتس و ساید چنل

کاربرد دمنده هوا روتس و ساید چنل

از دمنده های روتس دمنده های گریز از مرکز برای کاربردهایی که جریان زیاد در فشارهای پایین استفاده می شود . به عنوان مثال هنگام عبور حجم زیاد هوا در یک کوره برای احتراق سوخت است. حجم هوای مورد نیاز زیاد است، اما نیازی به فشار ندارد.

مانند :تهویه مطبوع، اجاق‌ها، تونل‌ها، شستشوی فیلتر، افزایش گاز، کنترل گرد و غبار، سیستم‌های نقاله هوا، هواکش‌های بستر سیال و غیره.

در صورتیکه از دمنده ساید چنل برای کاربردهایی که در آن حجم هوای کم باید با فشار بالا جابجا شود استفاده می شود.

مانند :آبزیان (اسپا و استخر)، هوادهی حوضچه ها، تخلیه خلاء گازها و گرد و غبار، بسته بندی، فرآیندهای خشک کردن در تولید شراب، انتقال پنوماتیک، هوادهی فاضلاب و غیره

آنها همچنین در شرایطی استفاده می شوند که شامل گاز قابل اشتعال است، یا دارای جنبه های خطرناک یا سنگین در فرآیند است.

مزایای و معایب استفاده از بلوئر روتس نسبت به بلوئر ساید چنل 

مزایای و معایب استفاده از بلوئر روتس نسبت به بلوئر ساید چنل  

  • دارای استهلاک کم و دوام بالا نسبت به بلوئر های ساید چنل
  • ایجاد سر و صدای بالا و قیمت بالاتر نسبت به بلوئرهای سایت چنل و استفاده از صداگیر
  • بلوئر روتس دارای عمر طولانی در صورت انجام سرویس نگهداری و تعمیرات و گریس کاری به موقع و تعویض فیلتر و بلبرینگ ها و تسمه و …در صورتی که بلوئر های ساید چنل دارا بودن مصرف کم انرژی الکتریکی و عدم نیاز به روغن کاری
  • در دمنده های ساید چنل هوای دریافتی تمیز و بدون آلودگی است. این همه به این دلیل است که به هیچ روغنی به عنوان روان کننده نیاز ندارد. هیچ رطوبتی در هوا یا هر گونه ناخالصی یا آلاینده ناشی از کمپرسور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: پکیج تزریق مواد شیمیایی

 انواع تجهیزات دمنده های گریز از مرکز

انواع تجهیزات و سیستم هایی که از دمنده های گریز از مرکز استفاده می کنند عبارتند از:

حذف فیلتر و گرد و غبار

کوره ها و کوره های زباله سوز

آسانسور و سیلو غلات

انتقال پنوماتیک

کنترل آلودگی

ماشین آلاتی که از دمنده های گریز از مرکز استفاده می کنند عبارتند از:

لمینت کننده ها

اکسترودرهای پلاستیکی

چاپ

ماشین آلات نساجی

نجاری

انواع تجهیزات و سیستم هایی که از دمنده های ساید چنل استفاده می کنند عبارتند از:

وکیوم صنعتی

گردگیر

انتقال پنوماتیک

ماشین آلاتی که از دمنده های ساید چنل استفاده می کنند عبارتند از:

خشک کن ها

بسته بندی

ماشین های چاپ

آبگرم

بالابرهای جاروبرقی