اسکرابر اسید ( سیستم حذف بخارات اسیدی)

اسکرابر اسید ( سیستم حذف بخارات اسیدی)

اسکرابر اسید

 سیستم اسکرابر اسید به گونه ای طراحی شده است که بخارات اسیدی را از نقاط انتشار ( سطح وان های اسیدی و یا خروجی دودکش فرایند های صنعتی) توسط کانال جمع آوری شده و به سمت سیستم اسکرابر اسید منتقل میگردد، در نهایت در قدم اول بخارات اسیدی در محیط پخش نشده و جهت خنثی سازی وارد سیستم اسکرابر اسید میشود.

استفاده اسید در صنایع مختلف

امروزه در صنایع مختلف مانند صنعت روی، باتری سازی، استخراج طلا و… از اسید به عنوان انفعالات شیمیایی در فرایند استفاده میگردد، اسیدهای مورد استفاده در صنایع مختلف معمولا در وان های صنعتی نگهداری میشود همچنین محصولات صنایع گوناگون را برای فعل و انفعالات اسیدی وارد وان کرده و یا پاشش اسید توسط توزیع کننده های اسید به رو محصول توسط نازل های مخصوص انجام میشود لذا با توجه به این که اکثر وان های شستوشوی اسید و یا توزیع کننده های اسید در فرایند بسته قرار ندارد، هنگام اسید شویی، بخارات اسیدی شکل میگیرد و به سرعت توسط فاکتور پخش بخارات در محیط انتشار پیدا میکنند که این امر علاوه بر ایجاد خوردگی سازهای غیر مقاوم در برابر اسید در صنایع مختلف باعث مسمومیت و سوختگی اپراتور ها می شود.

بیشتر بخوانید: پکیج تزریق مواد شیمیایی

فرایند اسکرابر اسید

اسکرابرهای اسیدی سیستمهای بسته ای می باشد که شامل برج اسید، بستر خنثی ساز، سیستم توزیع مایع اسکراب ( جهت تنظیم PH) و دمیستر حذف قطرات می باشد.

بخارات اسیدی جمع آوری شده نقاط مورد نظر از ورودی اسکرابر اسید وارد شده و به سمت بالا صعود می کند طی برخورد با بستر خنثی ساز اسید، بخارات اسیدی جهت صعود به سمت بالا از خلل و فرج بستر باید عبور کرده و همین امر باعث پخش شدن متوازن بخارات اسیدی در بستر میشود، طی همین فرایند صعود مایع اسکراب اسید که معمولا خاصیت بازی دارد به روی بستر پاشش میشود و در این بستر مایع اسکراب اسید با بخارات اسیدی برخورد میکنند و همین امر باعث تنظیم PH و در نهایت خنثی سازی بخارات اسید میشود.

فرایند در بستر خنثی ساز اسکرابر اسید کامل نمیشود و به دلیل ایجاد امولسیون بخارات اسیدی، قطرات سبک از بستر به همراه گاز خنثی شده به سوی خروجی میرود.

در این مرحله دمیستر پد موجود در بالاترین سطح برج اسکرابر اسید مانع خروج قطرات شده و در نهایت عملیات قطره گیری در بالای برج اسکرابر اسید اتفاق میافتد، در نهایت تنها گاز خنثی شده از خروجی برج اسکرابر اسید خارج میشود.

بیشتر بخوانید: بلوئر ساید چنل

انواع اسکرابر های اسید

حذف بخارات اسید توسط انواع اسکرابر های اسید ( بسته به شرایط و محیط صنعتی اتفاق میافتد) که شامل موارد به شرح ذیل می باشد :

  • پکیج اسکرابر اسید فلزی مقاوم در برابر خوردگی ( استینلس استیل )
  • پکیج اسکرابر اسید فلزی غیر مقاوم در برابر خوردگی ( کربن استیل به همراه پوشش مقاوم در برابر خوردگی )
  • برج عمودی اسکرابر فلزی ( استینلس استیل / کربن استیل )
  • برج عمودی اسکرابر اسید غیر فلزی ( از جنس پلی اتیلن کاروگیت دو جداره)
  • برج افقی اسکرابر اسید فلزی ( اسکرابر های اسید نسل اول)
  • برج افقی اسکرابر اسید پلی اتیلنی ( اسکرابر های اسید نسل دوم)
اسکرابر اسید ( سیستم حذف بخارات اسیدی)

اسکرابر اسید ( سیستم حذف بخارات اسیدی)

بهترین جنس برای حذف بخارات اسیدی توسط سیستم اسکرابر خنثی سازی اسید چیست؟

با توجه به اینکه حذف بخارات اسیدی در صنایع گوناگون همیشه حائز اهمیت بوده لذا سیستم های اسکرابر خنثی ساز اسید به طور مداوم در حال بهینه سازی جهت افزایش راندمان حذف بخارات اسیدی می باشد.

در نهایت با توجه به اینکه مسئله خوردگی در فرایند خنثی سازی وجود دارد، جدیدترین و بهترین روش حذف بخارات اسیدی، سیستم اسکرابر اسید پلی اتیلنی و بلوئرهوا می باشد چرا که امروزه از جنس پلی اتیلن می توان برج های عظیم و بزرگ جهت حذف اسید تولید کرد و با توجه به اینکه جنس پلی اتیلن حتی در برابر چهار اسید قوی ترکیب شده هم مقاوم می باشد .

 اسکرابر اسید پلی اتیلنی صنعتی هزینه ساخت و نگهداری پایین تری نسبت به اسکرابر های اسید استینلس استیل دارند و در صنایع گوناگون از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

خدمات کنترل آلایندگی زیست محیطی و صنعتی ارکان گستر

شرکت ارکان گستر با در اختیار داشتن دانش فنی نوین و کادری مجرب ، پیشرو در خدمات زیست محیطی صنعتی بوده و تنها شرکت موجود در کشور ایران می باشد که با نماینده خود AWS ایتالیا جهت ارائه هرچه بهتر خدمات کنترل آلایندگی زیست محیطی و صنعتی در حال همکاری دوطرفه جهت بهینه سازی و افزایش راندمان سیستم های کنترل آلایندگی می باشد.

برج اسکرابر اسید پلی اتیلنی شرکت ارکان گستر امروزه در تمامی صنایع موردنیاز به این سیستم در حال فعالیت می باشد و با توجه به دوام و راندمان بالایی که دارند، باعث خشنودی و رضایتمندی صنایع گوناگون شده است.