انواع دوزینگ پمپ

انواع دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ در پکیج تزریق مواد شیمیایی به منظور دقیق کردن تزریق مواد شیمیایی به سیستم های صنعتی استفاده می شود. این پمپ ها به منظور تزریق دقیق و مطابق با نیازهای سیستم های صنعتی طراحی شده اند و معمولاً در صنایع شیمیایی، پالایشگاهی، آب و فاضلاب، داروسازی و صنایع دیگر استفاده می شوند. با استفاده از انواع دوزینگ پمپ، مقدار دقیق و مشخصی از ماده شیمیایی به سیستم تزریق می شود و این باعث کاهش هدر رفت مواد و همچنین کاهش هزینه های تولید می شود.

تعریف انواع دوزینگ پمپ

انواع دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق برای انتقال سیالات شیمیایی در صنعت با هدف تزریق دوز مشخص کاربرد دارد. دوزینگ پمپ با اسم هایی نظیرمترینگ پمپ و پمپ تزریق شناخته شده و در واقع از انواع پمپ های جا به جایی مثبت به حساب می آیند.بنابراین انواع دوزینگ پمپ ها قادر هستند مقدار دقیق و مشخصی از یک ماده را به محل مورد نظر پمپاژ کنند و برای انتقال انواع سیالات شیمیایی استفاده می شوند. کلیت کارکرد دوزینگ پمپ ها این است که در یک زمان مشخص حجم یا دبی معین یک سیال را پمپاژ می کنند. مقدار این دبی را می توان هم به صورت دستی و هم اتوماتیک متناسب با نوع پمپ و سیال تزریقی مورد نظر، تنظیم کرد.

انواع پمپ های تزریق

دوزینگ پمپ سلونوئیدی

دوزینگ پمپ سلونوئیدی برای تزریق محدوده ی وسیعی از سیالات شیمیایی مانند اسید ها را داشته و برای انتقال مواد ضد عفونی کننده استفاده شده که از انواع آن ها می توان به انواع دوزینگ پمپ در ضد عفونی کردن آب آشامیدنی و استخر های شنا اشاره کرد. نکته مهم در رابطه با این مدل دوزینگ پمپ سلونوئیدی این است که چون محرک آن ها نیروی الکترومغناطیسی است، برای مواد شیمیایی با ویسکوزیته، دبی و فشار های پایین استفاده بیشتری دارند. از لحاظ قیمت نیز قیمت این محصولات نسبت به کاربرد آن ها کاملا مقرون به صرفه می باشد.

دوزینگ پمپ پیستونی

این مدل از انواع دوزینگ پمپ به علت داشتن قطعه ای به نام پیستون و حرکت رفت و برگشتی آن داخل سیلندر دوزینگ پمپ پیستونی نامیده می شود و با این حرکت رفت و برگشتی منجر به تزریق سیال می شود. این نوع دوزینگ پمپ های پیستونی از نوع موتور دار هستند و به همین علت، در مواردی که نیاز به فشار خروجی بالایی است، استفاده می شوند. کاربرد های این مدل دوزینگ پمپ معمولا در صنایع پتروشیمی، فولاد، خودرو سازی و … است.

دوزینگ پمپ دیافراگمی

پمپ های تزریق دیافراگمی تقریبا عملکردی مشابه پمپ های تزریق پیستونی دارند با این تفاوت که عملکرد نوع دیافراگمی براساس حرکت رفت و برگشتی قطعه ای به نام دیافراگم است. به طوریکه با حرکت دیافراگم به سمت عقب، مکش به وجود می آید که باعث ورود مواد مورد نظر جهت انتقال به فضای خالی داخل پمپ می گردد. این مکش علاوه بر باز کردن شیر ورودی، شیر خروجی آن را بسته و در مرحله بعد، دیافراگم به سمت جلو حرکت کرده و شیر های ورودی و خروجی معکوس عمل می کنند. این عملیات در نهایت منجر به خروج سیال از دوزینگ پمپ می شود. دوزینگ پمپ های دیافراگمی در سیستم های کنترل میزان دبی، برای تزریق مواد شیمیایی رقیق بیشترین استفاده را در صنایع خواهند داشت.

دوزینگ پمپ هیدرولیکی

انواع دوزینگ پمپ هیدرولیکی که با نام پمپ تزریق خودمکش نیز شناخته می شوند به طور مستقیم در خطوط آب رسانی مورد استفاده هستند. تنها منابع انرژی این مدل از پمپ های دوزینگ، جریان آب و فشار می باشد. عملکرد دوزینگ پمپ هیدرولیکی اینگونه است که دوزینگ پمپ ابتدا دوز مورد نیاز ماده شیمیایی را مکش می کند و سپس آن را با آب موجود در محفظه خود ترکیب کرده و درنهایت محلول حاصله با فشار آب مخلوط شده و قابل استفاده می باشد.

پمپ های تزریق هیدرولیکی در صنایع فلز سازی، کشاورزی و دامپروری، تصفیه آب و فاضلاب و کارواش ها مورد استفاده هستند. نصب و نگه داری ساده دوزینگ پمپ های هیدرولیکی، دارا بودن سیستم پیش تزریق برای انجام بهترین اختلاط، داشتن حداقل تعداد اجزای داخلی که منجر به جلوگیری از ایجاد رسوب در سیال و خود پمپ می شود، از جمله مزایای این مدل از دوزینگ پمپ ها می باشد.