پروژه های حذف آلایندگی کارخانجات فولاد و سیمان و صنایع وابسته

صنایع فولاد اغلب از اسکرابرهای ونتوری برای کنترل آلودگی هوا با حذف مواد ریز جامد و آلاینده‌ها از گازهای خروجی استفاده می‌کنند. اسکرابرهای ونتوری با ایجاد یک جریان با سرعت بالا از آب یا سایر مایعات برای گرفتن و حذف ذرات از جریان گازی کار می‌کنند.

اصل عملکرد اساسی شامل گذر جریان گاز از یک گلوی باریک است که در آن مایع وارد می‌شود، ایجاد یک جریان با سرعت بالا که باعث برخورد ذرات با قطرات مایع می‌شود. این برخورد منجر به گرفتن و حذف ذرات از جریان گازی می‌شود.

اسکرابرهای ونتوری در حذف هم ذرات بزرگ و هم ذرات کوچک، همچنین گازها و بخارات موثر هستند. آنها به طور معمول در صنایعی مانند تولید فولاد، تولید برق، پردازش شیمیایی و سوزاندن پسماندها استفاده می‌شوند.

علاوه بر کنترل آلودگی هوا، اسکرابرهای ونتوری به بهبود کیفیت هوا و کاهش تأثیر آلایندگی های صنعتی بر محیط زیست کمک می‌کنند.

در کل، اسکرابرهای ونتوری نقش حیاتی را در تلاش‌های صنعت فولاد برای کاهش اثرات زیست‌محیطی خود و حفاظت از سلامت و ایمنی کارگران و جوامع اطراف ایفا می‌کنند.

شرکت ارکان گستر رسام طراح و سازنده انواع اسکرابرهای ونتوری برای صنایع فولاد می باشد.

حذف آلایندگی کارخانجات
تصویر شماتیک اسکرابر ونتوری صنایع فولاد

قطره گیرهای صنعتی

دمیسترپد ها(Mist Eliminator) از جنس فولاد ضد زنگ برای اسکرابر مرطوب یا اسکرابرهای ونتوری استفاده می شوند. این نوع از Mist Eliminators از دو نوع مش پد(Mesh pad demisters) و یا وین پک ( Vane Pack demisters) طراحی می شوند که هرکدام منتناسب با کاربرد ویژه ای که دارند بعد از اسکرابر به منظور حذف ذرات از جریان گاز نصب و اجرا می شوند. از قطره گیر های صنعتی به طور گسترده در صنایع فولاد استفاده می گردد.

Mesh Pad Demister

مش پد یا وایر مش تجهیزی است که به منظور جداسازی قطرات بسیار ریز و میکرونی مایع از جریان گاز کاربرد دارد و در برج های جذب ، اسکرابر ها و سپریتور ها در بسیاری از واحدهای پتروشیمی، نفت ،گاز و سایر کارخانه‍ها همچون صنایع غذایی و صنایع فولاد استفاده می شود. در دمیسترپد یا رطوبت گیر قطرات مایع به علت وزن مولکولی بالا نسبت به جریان گاز در بین مفتول های مش گیر کرده و از جریان گاز حامل خود باز می مانند.

هنگامی که گاز تصفیه شده از اسکرابر خارج می شود ممکن است قطرات ریز مایع به عنوان میست و بخار به همراه گاز از اسکرابر به هوا وارد شود و این اتفاق در سرعت های بالای گاز بیشتر اتفاق می افتد به منظور جلوگیری از این فرایند که باعث کاهش بازدهی سیستم می گردد از مش پد استفاده خواهد شد که با نصب در بالای برج اسکرابر گازی باعث به دام افتادن قطرات ریز مایع خواهد شد.

مش پد ها به عنوان فیلتر های قطره گیر یا ذره گیر شناخته شده که شامل سیم های ظریف فلزی یا پلیمری بافته شده هستند که به شکل توری درآمده و با استفاده از این تورها می توان ذرات معلق را به دام انداخت. وایر مش ها یا مش پد ها قابلیت حذف قطرات مایع با اندازه 5-2 میکرون را دارا هستند.

دمیسترپد ها در اشکال و اندازه های متنوع قابل سفارش و ساخت هستند و می توانند به صورت عمودی یا افقی در اسکرابرها قرار گیرند.

طراحی و ساخت انواع دمیسترپد در اندازه‌های مختلف طبق نقشه ( در قطر و ارتفاع نامحدود ) توسط کارشناسان شرکت ارکان گستر رسام قابل انجام است و در جنس های مختلف شامل استنلس استیل با گریدهای 304 و 316 ، پلی پروپیلن و گالوانیزه در کارخانه این شرکت ساخته می شود.

حذف آلایندگی کارخانجات
تصویر مش پد دمیستر مود استفاده در صنایع فولاد

موارد  استفاده  از مش پد دمیستر

  • حذف ذرات میکرونی در اسکرابرهای ونتوری
  • کاهش تلفات حلال در برج های جذب، اسکرابر و تجهیزات تقطیر
  • جداسازی قطرات روغن در تصفیه روغن در صنایع غذایی
  • جداسازی گاز – مایع
  • جلوگیری از ورود قطرات اسید یا هر مایع آلاینده خروجی از صنایع به هوا
  • تصفیه آمین در فرایند شیرین سازی گاز

کاربرد دمیسترپد در صنایع مختلف:

  • صنعت فولاد
  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • صنایع تهویه
  • صنایع فیلترسازی
  • صنایع خودرو سازی

 Vane Pack Demister

قطره گیر صفحه ای(Vane Pack) اصولاً از تیغه‌های مموج  و پلیت‌های ثابت تشکیل شده است. وین‌های طراحی شده در این نوع قطره گیر باعث افزایش سطح تماس بین گاز و صفحات می‌شوند و قطرات پس از برخورد با این موانع به سمت پایین هدایت می شوند تا از جریان گاز جدا گردند. بازده این جداکننده‌­ها متوسط بوده و برای جداسازی قطرات مایع با قطر بیش از 15 میکرون(15-60 میکرون) از جریان گاز به کار می­روند و در واقع به عنوان یک مرحل قبل از مش پد دمیسترها می باشد. در اسکرابرهای ونتوری استفاده شده در صنایع فولاد به عنوان یک سیستم پر بازده و با کارایی بالا استفاده از مدل های مختلف قطره گیرهای نام برده شده توصیه می گردد. قطره گیر صفحه ای معمولاً در صنایع زیر با هدف پاکسازی گازهای خروجی از قطرات مایعات کاربرد بسیاری دارد:

  • صنایع فولاد
  • صنایع پالایشگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی
  • پلنت احیا اسفنج فولاد

یکی از مزایای مهم و اصلی قطره گیرهای صفحه ای، کارایی بالای آن‌ها در حذف قطرات مایع از جریان‌های گازی است که می توان به کارایی حذف تا ۹8٪ یا بیشتر اشاره کرد که این مورد با توجه به شرایط عملیاتی و طراحی آنها افزایش یا کاهش می یابد.

تصویر وین پک (Vane Pack) دمیستر مود استفاده در صنایع فولاد
تصویر وین پک (Vane Pack) دمیستر مود استفاده در صنایع فولاد