سیستم حذف ذرات روغن در گردش ( OME / LOV )

ارکان گستر تنها سازنده و تامین کننده سیستم حذف ذرات روغن در گردش (LOV) در ایران 

ارکان گستر توانایی حل بسیاری از مشکلات ناشی از کنترل آلودگی حاصل از غبار، بخارات و روغن را دارد. در زمان انجام پروسه روغن کاری تمام قسمت های دوار توربین های بخار یا گاز، توربو کمپرسورها و پمپ های خلاء، به میزان قابل توجهی روغن که از طریق ونت هوا به اتمسفر وارد می شود تولید می­ کنند. نصب یک سیستم حذف ذرات روغن در گردش اویل میست الیمینیتور(Oil Mist Eliminator) که می تواند دستگاهی در عین حال ساده اما کار آمد باشد بر روی ونت خروجی روغن در گردش (Lube Oil Vent) مشکل آلودگی را برطرف کند. همچنین با بازیافت این روغن با ارزش که از نصب اویل میست الیمینیتور حاصل می شود، هزینه ­های تهیه و نصب این سیستم در مدت زمان کوتاهی جبران می گردد. سیستم حذف ذرات روغن در گردش (LOV)  شرکت ارکان گستر، یکی از تکنولوژی های جدید و کارامد است  که برای سازند­گان توربین­ها و کمپرسورها به عنوان یک راه حل سودمند و مؤثر مطرح می شود.

سیستم زدایش روغن در گردش(LOV) که یک میست الیمینیتور می باشد، یک فرایند قابل انعطاف، مطمئن و به صرفه برای حذف ذرات روغن به وجود می آورد. زدایش ذرات روغن( اویل میست) با سیستم ( LOV) شرکت ارکان گستر توسط یک فرایند تک مرحله ­ای ساده و کارآمد اجرا می گردد. حذف روغن (اویل میست) توسط یک فیلتر شمعی (Candle Filter) با حرکت براونی و  با فیبرهای مخصوص انجام می گردد.

 

سه دستگاه LOV تامین شده پروژه توربینهای غدیر یزد
سه دستگاه LOV تامین شده پروژه توربینهای غدیر یزد

خصوصیات استاندارد سیستم حذف ذرات روغن در گردش

قسمت مرکزی فیلتر، یک فایبر گلاس (Glass Fiber) به خصوص است که به طور متراکم درون دو صفحه فلزی هم مرکز قرار داده شده است. خصوصیات فیبرها و دانسیته مخصوص آنها عامل بازدهی زدایش روغن( اویل میست) به میزان ۹%/۹۹ برای تمام ذرات کوچکتر از ۱/۰ میکرون است. با توجه به اندازه ­گیری های انجام شده از خروجی سیستم حذف ذرات روغن در گردش، میزان روغن باقی مانده در هوای تخلیه شده به اتمسفر بسیار کمتر ازmg/m3 ۵ می باشد.

علاوه بر بازدهی حذف بسیار بالا، افت فشار کمی در سیستم زدایش ذرات روغن ارکان گستر به وجود می آید. که با گذشت زمان ثابت می ماند و در طول مدت زمان بهره برداری نیازی به تعمیرات و نگهداری وجود ندارد. ذرات روغن ( اویل میست) جمع آوری شده توسط سیستم زدایش به طور ثابت از فیلتر جمع آوری می­شود. و مجدداً به تانک روغن در گردش منتقل می گردد. افت فشار در این سیستم زدایش بسیار پایین و معمولا در حد چند میلی بار می باشد. و به همین دلیل به مکنده جریان جهت حذف ذرات نیازی نیست.سیستم زدایش ذرات روغن مطابق با نیاز مشتری با در نظر گرفتن کمترین میزان افت فشار طراحی می گردد.

 

نقشه سه بعدی طراحی شده (LOV) جهت ساخت پروژه توربینهای مپنا
نقشه سه بعدی طراحی شده (LOV) جهت ساخت پروژه توربینهای مپنا

نصب سیستم زدایش و تامین تجهیزات

ارکان گستر می­تواند یک سیستم حذف ذرات روغن در گردش را تامین نماید. و یا مطابق نیازهای مشتری یک پکیج جداگانه بر روی پایه (Skid Mounted) را که شامل: لوله جریان برگشتی (By-Pass) ، دریچه کنترل، ابزار دقیق و موتور و دمنده است، طراحی و اجرا نماید. جهت نصب سیستم در مکانی که فضای در دسترس کم می باشد، ارکان گستر می­تواند راه حل مناسبی ارائه نماید.

پروژه تعمیر و نگهداری 5 دستگاه (LOV)  نیروگاه بیستون کرمانشاه
پروژه تعمیر و نگهداری 5 دستگاه (LOV)  نیروگاه بیستون کرمانشاه

مزایای اصلی سیستم حذف ذرات روغن در گردش ( OME / LOV )

  • برطرف نمودن مشکلات زیست محیطی و تصفیه هوا
  • پیکربندی (Configuration) قابل انعطاف
  • هزینه نگهداری و عملیاتی بسیار پایین
  • عملکرد ثابت در افزایش راندمان حذف آلاینده های هوا
  • ساخت تشکیل شده از چند واحد (Modular) جهت:
  • استفاده مفید از فضا و نیرو
  • نصب آسان بر روی سیستم ­های ترکیبی توربین و کمپرسور
  • قابل اجرا در مقیاس های مختلف

  شرکت ارکان گستر نماینده انحصاری شرکت AWS ایتالیا، در زمینه طراحی و تجهیز    (LOV) Lube Oil Vent Mist Eliminator)     ( فعالیت می نماید. این سیستم  در کمپرسورها، سیستم های گردش روغن توربین های صنعتی، روغن خروجی از یاتاقان ژنراتورهای صنعتی و همچنین به عنوان جداکننده روغن از جریان گاز در بسیاری از واحدهای عملیاتی و کارخانه ها به منظور کمک به بالا بردن راندمان روغن در گردش توربین ها، حفظ کیفیت روغن و  حذف بخارات روغن به منظور کاهش میزان آلاینده های زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. مشتریان کلیدی استفاده از سیستم (Lube Oil Vent Mist Eliminator) پتروشیمی ها، شرکت های نفت و گاز ، واحدهای تعمیر و تولید توربین های گازی، کمپرسورها و ژنراتورها می باشند.

عملکرد اصلی  سیستم (LOV) به صورت خلاصه عبارتند از:

  • سیستم حذف ذرات روغن در گردش از خروجی کلیه تجهیزات دوار شامل کمپرسورها، توربین ها و …
  • جداسازی روغن از جریان گاز به عنوان مثال در کارخانه بازیابی اتان جایگزینی مناسب و به روز  برای Vane Distributer،  Demister Pad و Liq /gas Coalescer
  • حذف بخارات روغن، سیستم زدایش روغن Deoiler
  • تامین تجهیزات کلیدی( LOV)  مانند کندل فیلتر، بلوئرو…
  • طراحی و ساخت سیستم های حذف روغن خروجی از یاتاقان ژنراتورهای صنعتی
یکی از پروژه های تامین خارجی(LOV) برای ساخت پروژه های کمپرسور در داخل
یکی از پروژه های تامین خارجی(LOV) برای ساخت پروژه های کمپرسور در داخل