فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی یک فرایند است که برای حذف آلودگی‌ها و ذرات مضر از آب و فاضلاب تولید شده در صنایع، استفاده می‌شود. این فرایند شامل چند مرحله است که شامل تجمیع، جدا سازی، اکسایش، ته نشینی و دیگر فرایندهای شیمیایی و فیزیکی است. این فرایند می‌تواند به صورت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی انجام شود و بهبود کیفیت آب و حفظ محیط زیست را تضمین می‌کند.

تصفیه فاضلاب صنعتی یک فرایند پیچیده و چند مرحله‌ای است که برای حذف آلودگی‌ها و ترکیبات زیستی، شیمیایی و فیزیکی از آب فاضلاب صنعتی استفاده می‌شود. این فرآیند به منظور حفاظت از محیط زیست و حفظ منابع آب موجود، انجام می‌شود.

شرکت ارکان گستر رسام با بهره گیری از دانش روز دنیا و بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب در راستای تامین، طراحی و تجهیز سیستم و پکیچ های فاضلاب صنعتی و پساب فعال است.

مراحل عمده تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب

اغلب هفت مرحله در تصفیه فاضلاب صنعتی وجود دارد. هر یک از مراحل در این بخش توضیح داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  ایستگاه پمپاژ آب و فاضلاب

آشغالگیر در فاضلاب صنعتی (Screening):

آشغالگیری نخستین تصفیه ای است که در تصفیه خانه ها در مورد فاضلاب خام انجام می گیرد. در این فرآیند تمامی مواد معلق درشت از فاضلاب جدا می شود. این مواد شامل برگ ها، شاخه ها، کاغذ، کهنه ها و سایر مواد زائد است که می تواند جریان را مسدود کند یا به تجهیزات آسیب برساند. حذف مواد معلق درشت از آّب، باعث کاهش BOD موجود در فاضلاب خام می شود.

دو نوع آشغالگیر در سایز درشت و ریز وجود دارد:

  • آشغالگیر درشت: میله های فولادی با فاصله 5 تا 15 سانتی متر از هم هستند که برای جلوگیری از ورود مواد بزرگ به تصفیه خانه استفاده می شود، زیرا می تواند به تجهیزات مکانیکی آسیب برساند. صفحه‌ها از میله‌های مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده‌اند و در زاویه 60 درجه قرار گرفته‌اند تا حذف مواد جمع‌آوری‌شده توسط چنگک‌زنی مکانیکی تسهیل شود.
تصویری از آشغالگیر درشت
تصویری از آشغالگیر درشت
  • آشغالگیر ریز: آشغالگیرهای ریز که بعد از آشغالگیرهای درشت قرار می‌گیرند، موادی را که می‌توانند لوله‌کشی ها را مسدود کنند، حذف می کنند. آنها از میله های فولادی تشکیل شده اند که با فاصله 5 تا 20 میلی متر از هم قرار دارند. یکی از انواع آشغالگیرهای ریز، میکرواسترینر (شکل 5.4) است که از یک درام چرخان از توری فولادی ضد زنگ با اندازه مش بسیار کوچک (از 15 میکرومتر تا 64 میکرومتر) تشکیل شده است. مواد معلق کوچک (جانداران میکروسکوپی که با جریان در آب شناور هستند) می توانند به دام بیفتند.

بیشتر بخوانید: ابزار دقیق

هوادهی در فاضلاب صنعتی (Aeration)

پس از آشغالگیری، آب با عبور دادن آن از روی یک سری مراحل، هوادهی می شود. به طوری که اکسیژن هوا را جذب می کند. این به دفع گازهای محلول مانند دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن کمک می کند و همچنین هر گونه ترکیب آلی گازی را که ممکن است طعم نامطلوبی به آب بدهد، دفع می کند. هوادهی همچنین باعث حذف آهن یا منگنز با اکسیداسیون این می شود. آهن و منگنز مزه های عجیبی ایجاد می کنند و لباس ها را لکه دار کنند. هنگامی که به شکل نامحلول در آمدند، این مواد می توانند با فیلتراسیون حذف شوند.

در موارد خاص، جلبک‌های اضافی در فاضلاب می‌توانند منجر به رشد جلبک‌های بیشتری شوند که فیلتر شنی را بیشتر در فرآیند تصفیه مسدود می‌کند. در چنین شرایطی از کلر زنی به جای یا علاوه بر هوادهی برای از بین بردن جلبک ها استفاده می شود و به آن پیش کلرزنی می گویند. این مرحله قبل از مراحل اصلی تصفیه فاضلاب است. پیش کلرزنی همچنین باعث اکسید شدن ترکیباتی که طعم و بو ایجاد می کنند، می شود.

بیشتر بخوانید:‌ پکیج تزریق مواد

انعقاد و لخته سازی در فاضلاب صنعتی (Coagulation and flocculation):

پس از هوادهی، انعقاد برای حذف ذرات ریز (با اندازه کمتر از 1 میکرومتر) که در آب معلق هستند، انجام می شود. در این فرآیند یک ماده شیمیایی به نام منعقد کننده (با بار الکتریکی مثبت) به آب اضافه می شود و این باعث خنثی شدن بار الکتریکی منفی ذرات ریز می شود. افزودن ماده منعقد کننده در یک مخزن مخلوط سریع انجام می شود که در آن منعقد کننده به سرعت توسط یک پروانه با سرعت بالا پراکنده می شود.

از آنجایی که بارهای آنها اکنون خنثی شده است، ذرات ریز به هم می رسند و ذرات نرمی به نام “لخته” را تشکیل می دهند. (قبل از مرحله انعقاد، همه ذرات دارای بار الکتریکی مشابهی هستند و یکدیگر را دفع می کنند) دو منعقد کننده که معمولاً در تصفیه آب استفاده می شوند سولفات آلومینیوم و کلرید آهن هستند.

تصویری از محفظه لخته سازی و تانک ته نشینی
تصویری از محفظه لخته سازی و تانک ته نشینی

ته نشین کردن مواد معلق در فاضلاب صنعتی (Sedimentation):

هنگامی که در فرآیند تصفیه لخته های بزرگ تشکیل می شوند، باید ته نشین شوند و این در فرآیندی به نام ته نشین کردن (زمانی که ذرات به کف مخزن ته نشین می افتند) انجام می شود. در این فرآیند پس از انعقاد و لخته سازی برای چند ساعت در مخزن نگهداری می شود تا رسوب گذاری انجام شود. مواد جمع شده در کف مخزن لجن نامیده می شود. این فرآیند مهم ترین روش تصفیه ی مکانیکی است.

بیشتر بخوانید: قطره گیر تیغه ای

فیلتراسیون در فاضلاب صنعتی (Filtration):

فیلتراسیون فرآیندی است که در آن جامدات از مایعات جدا می شوند. در تصفیه آب و فاضلاب، جامداتی که در مخزن ته نشینی جدا نشده اند با عبور از بسترهای شن و ماسه حذف می شوند. فیلترهای گرانشی سریع ، با نرخ جریان 8-4 متر مکعب بر متر مربع سطح فیلتر در ساعت، اغلب استفاده می شود.

هنگامی که در فیلترها مواد جامد زیادی به دام افتادند، فرآیند بک واش را انجام می دهیم. در این فرآیند، آب و هوای تمیز به سمت بالا به سمت فیلتر پمپ می‌شوند تا ناخالصی‌های محبوس شده را خارج کنند و آب حامل کثیفی در صورت وجود به داخل سیستم فاضلاب پمپ می‌شود.

بیشتر بخوانید: بگ فیلتر

کلرزنی در فاضلاب صنعتی (Chlorination):

در این مرحله، آب ضد عفونی می شود تا میکروارگانیسم های بیماری زا باقیمانده از بین بروند. متداول ترین ضدعفونی کننده مورد استفاده کلرین است که به شکل مایع (مانند هیپوکلریت سدیم)، یا گاز مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند کلرزنی نسبتا ارزان است و استفاده از آن ساده است. هنگامی که کلر به آب اضافه می شود، با هر آلاینده موجود، از جمله میکروارگانیسم ها، در یک دوره زمانی معین واکنش نشان می دهد که به آن زمان تماس می گویند. کلرین در تمام طول سیستم توزیع در آب می ماند و از آن در برابر هرگونه میکروارگانیسمی که ممکن است وارد آن شود محافظت می کند.

دستورالعمل سازمان بهداشت حداکثر کلر باقیمانده 5 میلی گرم در لیتر آب را پیشنهاد می کند. حداقل سطح کلر باقیمانده باید 0.5 میلی گرم در لیتر آب پس از 30 دقیقه تماس باشد. راه‌های دیگری نیز برای ضدعفونی کردن آب وجود دارد (مثلاً با استفاده از گاز ازن یا اشعه ماوراء بنفش) اما این روش‌ها از آب پس از خروج از تصفیه‌خانه در برابر آلودگی میکروبی محافظت نمی‌کنند. پس از ضد عفونی، آب تصفیه شده به سیستم توزیع، پمپ می شود.

تصویری از تصفیه فاضلاب صنعتی
تصویری از تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه تکمیلی در فاضلاب صنعتی (Supplementary Treatment):

یکی از موارد تصفیه تکمیلی،  فلورایدیزاسیون کردن آب است که در آن فلوراید به آب اضافه می شود. سازمان بهداشت اعلام کرده است که «فلوردار کردن منابع آب، در صورت امکان، مؤثرترین اقدام بهداشت عمومی برای سطح بهینه فلوراید حدود 1 میلی گرم در لیتر آب است.

بیشتر بخوانید: بلوئر هوا

در شرایطی که سطح بهینه فلوراید از حد استاندارد بالا بود، حذف یا کاهش فلوراید ضروری است.

شرکت ارکان گستر رسام، به عنوان یکی از باسابقه‌ترین تیم‌های تولید و تامین تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب صنعتی، در طی سال‌ها فعالیت خود، موفق به طراحی و ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب پرداخته است. این پکیج‌ها مجموعه‌ای کامل از روش‌های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را فراهم می‌کنند که در محیط‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند. طراحی این محصولات بر اساس نوع فاضلاب و مواد آلاینده آنها صورت می‌گیرد تا به بهترین نتیجه و کارایی برسند.

برای دریافت مشاوره رایگان و معرفی این پکیج‌ها، کارشناسان شرکت ارکان گستر از طریق راه‌های ارتباطی که در پایین صفحه ذکر شده، آماده همکاری و پاسخگویی به سوالات شما هستند.