بگ فیلتر جت پالس چیست ؟

تصویر شماتیک جت پالس

فیلتراسیون در بگ فیلتر جت پلاس

مهم ترین انواع فیلتراسیون در بگ فیلتر (لرزاننده مکانیکی، هوای معکوس و بگ فیلتر جت پالس).  

پالس جت (pulse jet):

 درسیستم فیلتراسیون پالس جت برای پاکسازی فیلترهای کیسه ای از هوا فشرده استفاده می شود. هوا از پایین وارد محفظه می شود و گرد و غبار توسط سطح خارجی فیلتر به دام می افتد. و سپس هوای تمیز از بالا خارج می شود . این مدل‌ها به دلیل قابلیت ساخت آسان، توانایی تحمل طیف وسیعی از دما ، فشار و کارایی بالای جمع‌آوری، رایج‌ترین نوع غبارگیر صنعتی هستند. از آنها در بیشتر محیط های تولیدی از جمله تولید مواد شیمیایی و معدنی، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و ساخت فلز. تمیزکننده های پالس جت را از طیف گسترده ای از مواد، از جمله فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، اینکونل، هاستلوی و سایر آلیاژهای خاص می توان ساخت.

مشخصات فیلتر کیسه ای جت پالس

فیلتر کیسه ای جت پالس دارای شش اجزای و  ویژگی اصلی آن و 5 مشکل رایج  است.

شش اجزا و ویژگی اصلی آن ها فیلتر کیسه ای جت پالس چیست ؟

همانطور که الزامات ملی حفاظت از محیط زیست بالاتر و بالاتر می رود، کنترل دقیق آلودگی گرد و غبار جوی، تجهیزات حذف گرد و غبار در تعداد زیادی از زمینه ها استفاده می شود که نقش زیادی در جلوگیری از آلودگی گرد و غبار، بهبود محیط عملیاتی و دستیابی به استانداردهای انتشار گازهای دودکش ایفا می کند. . در این مقاله 6 مولفه اصلی ویژگی های فیلتر کیسه جت پالس  و 5 مشکل رایج و اقدامات رسیدگی را به اشتراک می گذاریم.

بیشتر بخوانید: پکیج تزریق مواد شیمیایی

بگ فیلتر جت پالس

تصویر شماتیک جت پالس

اجزای اصلی جمع کننده گرد و غبار جت پالس کیسه ای

اجزای اصلی بگ فیلتر جت پالس شامل جعبه (محفظه کیسه، محفظه هوای خالص) و صفحه فلزی، کیسه فیلتر گرد و غبار، قفس کیسه، سیستم دمیدن پالس، قیف خاکستر، سیستم انتقال خاکستر، سیستم کنترل الکتریکی و غیره می باشد. عملکرد فیلتر کیسه جت پالس  بر روی رسانه فیلتر، سیستم دمیدن پالس و فناوری برنامه کنترل خودکار متمرکز است.

1.بدنه جعبه و صفحه فلزی

جعبه به دو قسمت تقسیم می شود: محفظه کیسه فیلتر (جعبه پایین) و محفظه هوای خالص (جعبه بالایی) و محفظه های بالایی و پایینی توسط یک صفحه فلزی از هم جدا می شوند. صفحات فلزی به طور مساوی چندین سوراخ گرد با همان اندازه را برای نصب کیسه های فیلتر باز می کنند. گرد بودن سوراخ صفحه فلزی، صافی مستقیماً بر اثر نصب کیسه تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: بلوئر ساید چنل

2.قیف خاکستر

جعبه گرد و غبار زیر قیف گرد و غبار که برای جمع آوری گرد و غبار ریخته شده از کیسه فیلتر هنگام وزش پالس استفاده می شود. معمولاً قیف خاکستر با سطح سنج و دستگاه هشدار بالا نصب می شود، تجمع خاکستر در قیف خاکستر به طور کلی نباید از 2/3 حجم قیف خاکستر تجاوز کند.

3.کیسه فیلتر

این جزء کلیدی بگ فیلتر جت پالس است، عملکرد و کیفیت رسانه فیلتر مستقیماً بر اثر حذف گرد و غبار و عمر کیسه تأثیر می گذارد. رسانه فیلتر با توجه به دمای گاز دودکش، ترکیب گاز دودکش، ماهیت گرد و غبار و شرایط کار انتخاب می شود.

به منظور کاهش جریان گاز دودکش با سرعت بالا که ذرات گرد و غبار را بر روی سایش پاک کردن کیسه فیلتر می برد، به طور کلی امکانات پیش گرد و غبار را در ورودی گاز دودکش ایجاد کنید، در حالی که به کنترل سرعت هوای ورودی محفظه فیلتر محدود توجه کنید.

4.قفس کیسه فیلتر

برای حمایت از کیسه فیلتر استفاده می شود، نقش اسکلت را بازی می کند. کیفیت طراحی و نصب آن ارتباط مستقیمی با عمر مفید کیسه فیلتر دارد. معمولا ویژگی های آن عبارتند از: دهان قفس کیسه برای ساختار محافظ نوع فلنج، برای جلوگیری از دهان کیسه فیلتر شستشوی گاز دودکش با سرعت بالا. فن آوری مقاوم در برابر خوردگی و سایش سطح؛ با استفاده از اتصال زیربخش حلقه کارت و غیره، برای تسهیل عملیات تعمیر و نگهداری و جداسازی قطعات.

5.سیستم دمیدن جت پالس.

از جمله شیرهای کنترل، شیر برقی جت پالس، شیر بالابر، لوله دمنده و کیسه هوا.

6.سیستم کنترل

از کنترل کننده PLC، گیج فشار، گیج فشار دیفرانسیل، گیج سطح مواد، ابزار اندازه گیری دما و غیره تشکیل شده است.

جت پالس کیسه فیلتر مشکلات رایج  

a.پدیده کیسه خمیر روی کیسه فیلتر

اگر گرد و غبار چسبیده به کیسه فیلتر را نتوان به طور موثر در زمان پاک کردن، گرد و غبار جمع کرد روی سطح کیسه سوراخ فیلتر را به طور کامل مسدود می کند و به سختی پاک می شود و در نتیجه مقاومت عملیاتی افزایش می یابد.

b.مقاومت به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: بلوئر هوا

مقاومت عملیاتی بالاتر از محدوده مجاز معمولی باعث افزایش بار عملیاتی، افزایش مصرف انرژی و آسان شدن شکستن کیسه فیلتر و ترک خوردن یا تغییر شکل جعبه می شود.

  1. c. کاهش غیر طبیعی مقاومت

دلیل اصلی این است که کیسه های فیلتر ترک خورده و شکسته شده یا می افتند.

  1. d. نشت شیر پالس الکترومغناطیسی.

نشت شیر پالس می تواند باعث افت فشار هوا در بسته توزیع گاز شود، شیر پالس نمی تواند به طور معمول باز شود، نمی تواند به دمیدن موثر برسد.

  1. f. غلظت بالای گرد و غبار انتشار گازهای دودکش
بگ فیلتر جت پالس

تصویر اجزای فیلتراسیون جت پالس

سیستم پالس جت

فیلترهای پالس جت را می توان به روش های مختلفی نصب کرد. به عنوان مثال، آنها را می توان در پایین یا بالای دیگ نصب کرد. این فیلترها معمولاً با یک غشای تفلون از قبل پوشش داده می شوند، به طوری که احتمال خراب شدن آنها در طول زمان کمتر است. این فیلترها نیز معمولاً در معرض روغن کاری نیستند.

نصب  بگ فیلتر سیستم پالس جت  مزایای زیادی دارد. این فیلترها فشرده هستند و هزینه نصب و کارهای عمرانی را کاهش می دهند. علاوه بر این، آنها را می توان به راحتی نگهداری کرد. علاوه بر این، فیلتر جت پالس دارای طراحی باکیفیت و نسبت هوا به پارچه عالی است. می توان از آن در انواع کاربردهای دیگ بخار از جمله نیروگاه ها و نیروگاه های فولادی استفاده کرد.

سیستم های پالس جت را می توان در کوره ها و تاسیسات صنعتی نیز نصب کرد. آنها برای از بین بردن بخار و گرد و غبار فرار بهترین هستند. آنها یک انتخاب مناسب برای کاربردهای با حجم زیاد مانند کوره های القایی ذوب فولاد و فرآوری سیمان هستند. آنها یک جایگزین نسبتا کم هزینه برای کیسه ها هستند و برای همه انواع کاربردهای صنعتی مناسب هستند.

مزیت اصلی استفاده از سیستم پالس جت این است که مقاومت کمتری در برابر جریان گاز دارد. این بدان معناست که یک بگ فیلترکوچک‌تر می‌تواند برای همان حجم گاز دودکش استفاده شود. با این حال، این روش همچنین منجر به راندمان جمع آوری ذرات کمتر و عمر کیسه کوتاه تر می شود. با این وجود، برای دیگ های صنعتی در ایالات متحده و ژاپن انتخاب ارجح است. همچنین در برخی از کارخانه های بزرگ برق در کانادا و اروپا استفاده می شود.