واحدهای کلرآلکالی

فرایند کلر آلکالی (Chlor-alkali) از جمله فرایندهای صنعتی است که برای الکترولیز نمک (NaCl) استفاده می شود.

معمولا در این فرآیند از محلول آبی سدیم کلرید (آب نمک) به عنوان خوراک و ماده اولیه استفاده  می‌ شود.

کلر گازی(Cl2)، سود مایع (NaOH) و هیدروژن(H2) به‌ عنوان محصولات نهایی این فرآیند به دست می آیند. مصرف انرژی در فرآیند الکترولیز آب نمک بسیار بالاست.

به‌ عنوان مثال در سال 1985، 4 میلیارد کیلووات ساعت در کشور آلمان غربی در این فرایند مصرف شد.

بر اساس واکنش آورده شده در پایین سود سوزآور، کلر و هیدروژن محصولات این فرایند هستند.

فرمول واکنش فرایند کلر آلکالی
واکنش مربوط به الکترولیز آب و نمک و تولید محصولات سود سوزآور، گاز هیدروژن و گاز کلر

 مقدار زیادی از هیدروژن تولیدشده در این فرایند برای تولید آمونیاک، هیدرو کلریک اسید و هیدروژنه کردن ترکیبات آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلر آلکالی چیست؟

فرآیند کلر-قلیا یا فرآیند کلر آلکالی یکی از فرآیندهای صنعتی است که برای الکترولیز نمک (NaCl) به‌منظور تولید سدیم هیدروکسید (نیز با نام‌های دیگری مانند سود مایع یا سود سوزآور) استفاده می‌شود. این فرآیند در سال 1892 در مقیاس صنعتی تولید شد و به محصولات مهمی مانند کلر (کلر گازی)، سود مایع و هیدروژن نیز منجر می‌شود.

ماده اولیه این فرآیند، معمولاً محلول آبی سدیم کلرید (نیز به نام آب نمک شناخته می‌شود) است. با اجرای الکترولیز بر روی این محلول آبی سدیم کلرید، تجزیه آن به کلر گازی (که به عنوان یک محصول خروجی از سیستم جدا می‌شود)، سدیم هیدروکسید (سود مایع یا سود سوزآور) و هیدروژن انجام می‌شود.

اگر از مواد دیگری به جای آب نمک استفاده شود، محصولات نهایی فرآیند تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، اگر از محلول کلسیم کلرید یا پتاسیم کلرید به‌عنوان ماده اولیه استفاده شود، محصولات حاوی پتاسیم یا کلسیم خواهند بود.

همچنین، فرآیندهای دیگری نیز وجود دارند که محصولات مختلفی را تولید می‌کنند، به‌عنوان مثال فرآیندهایی که هیدروژن کلرید مایع را به هیدروژن و کلر تبدیل می‌کنند یا فرآیندهایی که سدیم کلرید ذوب شده را به کلر و سدیم فلزی می‌آورند.

در کل، فرآیند کلر-قلیا یکی از فرآیندهای مهم و مبنا در صنعت شیمی است که تولید سدیم هیدروکسید و کلر را ممکن می‌سازد و از آن به عنوان مواد اولیه برای صنایع مختلف استفاده می‌شود.

فرایند کلر آلکالی به روش سلول غشایی (ممبران):

رایج‌ترین نوع فرایند کلر آلکالی الکترولیز آب‌نمک (محلول آبی سدیم کلرید) در یک سلول غشایی است.

در این روش، آب نمک اشباع وارد محفظه اول راکتور می‌شود. در این بخش یون‌های کلرید توسط آند اکسید می‌شوند. یون‌های کلر با از دست دادن الکترون به گاز کلر  تبدیل می‌شوند.

در قسمت کاتد، یون‌های مثبت هیدروژن که با تجزیه شدن مولکول‌های آب به دست می‌آیند، توسط جریان الکتریکی، به هیدروژن گازی احیا می‌شوند. در قسمت کاتد یون هیدروکسید تولیدشده نیز در محلول آزاد می‌شود.

غشا نفوذ پذیر یونی در وسط سلول (بین دو بخش کاتد و آند)  فقط به یون‌های مثبت سدیم اجازه عبور به سمت بخش دوم سلول می‌دهد در حالی که یون کلرید در بخش آند باقی می‌مانند.

در قسمت کاتد یون‌های هیدروکسید با یون‌های سدیم به‌منظور تولید سدیم هیدروکسید واکنش می‌دهند.

شماتیک فرآیند سلول غشایی تولید سود سوز آور
شماتیک فرآیند سلول غشایی تولید سود سوز آور

خدمات شرکت ارکان گستر (نماینده شرکت AWS ایتالیا) در زمینه صنایع کلرآلکالی

شرکت ارکان گستر (نماینده شرکت AWS ایتالیا) دارای کادری مجرب در دفترهای تهران و برلین و نماینده شرکت AWS ایتالیا با به‌روزترین سیستم‌های دنیا جهت جذب بخارات اسیدی (mist absorption) و کنترل آلایندگی‌های صنعتی (pollutant control) گوناگون با طراحی اروپایی، تأمین تجهیزات (candle‌ها و media filer‌های داخل برج‌های جذب)، ساخت، نصب و راه‌اندازی کامل پلنت‌های کلر آلکالی را با بهینه‌ترین روش‌های روز دنیا و بالاترین راندمان عملکرد ارائه می‌دهد.

  • طراحی، تأمین تجهیزات، ساخت، نصب و راه اندازی کامل واحدهای کلرآلکالی
  • تأمین تجهیزات فرآیندی برج های کلر آلکالی مانند کندل فیلترها (Candle filter)، دمیستر پدها (Demister pad) و مش پدها (Mesh pad)
  • نصب کلیه  سیستم های حذف آلاینده هوا در پلنت‌های کلر آلکالی
  • طراحی پکینگ اسکرابر و بلوئر هوا

نمودار واحد کلر آلکالی و شماتیک واحد کلر آلکالی

[smartslider3 slider=2]

نمودار واحد کلر آلکالی – شماتیک واحد کلر آلکالی

خدمات و تأمین کلیه تجهیزات واحد کلر آلکالی توسط شرکت ارکان گستر

شرکت ارکان گستر در راستای خدمات به پتروشیمی‌ها و کارخانجات صنعتی  دارای فرایند کلرآلکالی با کادری مجرب قادر به کارشناسی خطوط، بهینه سازی و در نهایت بالا بردن راندمان خطوط تولید کلرآلکالی می‌باشد.

همچنین شایان به ذکر می باشد این مجموعه به نمایندگی شرکت AWS قادر به بهسازی خطوط و تامین قطعات مصرفی فرایند اعم از فیلترهای شمعی (Candle Filter)، مش پد (Mesh Pads) و دمیستر پد (demister pads) می‌باشد.

کندل فیلتر ساخت شرکت ارکان گستر

کندل فیلترهای شرکت ارکان گستر به طور ویژه با هدف حذف ذرات مایع با ابعاد زیر میکرون و حذف ذرات جامد قابل حل در جریان گاز و یا هوا ساخته شده اند. کندل فیلتر candles filter به صورت استوانه‌ای شکل (فیلتر شمعی) است که بین دو بستر مش هم مرکز باز که در آن فیبرهای مخصوص متشکل از مواد مختلف بصورت متراکم و به هم پیچیده ساخته شده‌اند.

کندل فیلتر
تصویر کندل فیلتر

خنک کننده ساخت شرکت ارکان گستر

از تجهیزات خنک کننده به منظور خنک کردن و کاهش دمای گاز با استفاده از جریان آب استفاده می شود.

خنک کننده
تصویر خنک کننده

توزیع کننده جریان ساخت شرکت ارکان گستر

سیستم توزیع کننده جریان با هدف توزیع آب به صورت اسپری به منظور افزایش تماس بین ذرات گاز و مایع خنک کننده یا مایع اسکرابر در برج‌های فرآیندی تعبیه شده است.

توزیع کننده جریان
تصویر توزیع کننده جریان

برج جذب

فرآیند جذب ( absorption ) فرآیندی است که در آن یک مخلوط گازی در تماس با مایع (حلال) قرار داده می شود تا یک یا چند جزء از مخلوط گازی در مایع حل شود. از فرآیند جذب در صنعت به منظور حذف ترکیبات نامطلوب و یا جداسازی ترکیباتی با ارزش اقتصادی بالا استفاده می شوند. شرکت ارکان گستر سازنده سیستم های برج جذب و کلیه تجهیزات داخلی این برج ها است.

برج جذب
تصویر برج جذب

برج خشک کن

در برج های خشک کن ساخت شرکت ارکان گستر به وسیله تجهیزاتی چون مش پد ها و کندل فیلترها حذف ذرات مایع از گاز خروجی انجام می شود.

برج خشک کن
تصویر برج خشک کن